- DLA MIESZKAŃCÓW
- Kalendarz wydarzeń
- Najczęściej zalatwiane sprawy
- Zagospodarowanie przestrzenne i gospodarka gruntami
- Ochrona Środowiska
- Podatki i opłaty lokalne, Zaświadczenia
- Sprawy meldunkowe, dowody osobiste, wpis do rejestru wyborców
- USC - urodzenia, małżeństwa, zgony
- Działalność gospodarcza, zezwolenia na alkohol
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Gospodarka komunalna (GPGK)
- Pomoc społeczna
- Gospodarka odpadami
- Tydzień prawidłowej segregacji
- Harmonogram odbioru odpadów komunalnych
- Gdzie to wyrzucić
- InfoŚmieci
- Zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
- Od kogo są odbierane odpady
- Jakie odpady są odbierane
- W jaki sposób są odbierane odpady
- Kto odbiera odpady
- Gdzie i w jakim terminie uiszczać opłatę za śmieci
- Ile płacić za śmieci
- Co to jest deklaracja i kiedy należy ją zmienić
- Kompostownik przydomowy
- Zasady Funkcjonowania PSZOK-u
- Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komonualnymi
- Piątka za segregację
- Opróżnianie zbiorników bezodpływowych
- Rejestr działalności regulowanej
- Edukacja Ekologiczna
- Czyste Powietrze
- Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
- Nieodpłatna pomoc prawna
- Zdrowie
- Edukacja
- Komunikacja i transport
- Tablica informacyjna
- Bezpieczeństwo
- Koronawirus
Analiza stanu Gospodarki Odpadami Komonualnymi
WSTĘP
Gmina Komańcza jest jednostką samorządu terytorialnego, która realizuje zadanie własne, a także zadania zlecone z mocy ustawy z zakresu administracji rządowej. Utrzymanie czystości i porządku w gminie należy do obowiązków zadań własnych gminy, która zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania.
Gmina Komancza jest gminą wiejską, obejmuje obszar o powierzchni 387,86 km.kw., w skład Gminy wchodzi 18 miejscowości.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 339 z pózn.zm.), gminy zobowiązane zostały do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na swoim terenie. Analiza ta ma zweryfikować możliwości techniczne i organizacyjne w zakresie przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania, a także potrzeb inwestycyjnych, oraz kosztów systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Ma również dostarczyć informację o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości, którzy nie wykonują obowiązków określonych w ustawie, a także ilości odpadów wytwarzanych na terenie gminy.
Analiza dotyczy 2024 roku i sporządzona została na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1966 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2024 poz. 399 z późn.zm.), gdzie został określony wymagany zakres takiej analizy, pokrywa się ona z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi sporządzanymi przez gminy na podstawie art. 9tb cytowanej ustawy.
CEL I ZAKRES OPRACOWANIA.
Obowiązek przeprowadzenie analizy stanu gospodarki odpadami wynika z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opracowanie ma na celu analizę prowadzonych działań i podejmowanych uchwał oraz decyzji w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Komańcza, a także zapewnienia przejrzystości działania samorządu w zakresie gospodarowania odpadami i wydatkowania środków finansowych pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zakres opracowania obejmuje zagadnienia wskazane w art. 9tb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
- potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
- koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- liczbę mieszkańców;
- liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;
- ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
- ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
- uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
- masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
UWARUNKOWANIA PRAWNE.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tj. Dz. U. 2024, poz. 399);
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. 2021, poz. 1530);
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 2412);
- Ustawa o odpadach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).
SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY KOMAŃCZA
Zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych bezpośrednio do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
Gmina Komancza została zakwalifikowana do regionu Południowo - Zachodniego województwa Podkarpackiego. Odpady komunalne zebrane z terenu gminy Komańcza przekazywane są do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o. w Krośnie u.Białobrzeska 108, która uzyskała status Regionalnej Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK). Spółka prowadzi instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów oraz instalacje do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów, odpadów zielonych i bioodpadów.
Nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Komańcza zostały objęte od 1 lipca 2013 roku nieruchomości zamieszkałe przez mieszkańców.
W roku 2020 zostały uchwałą objęte system gminnym nieruchomości na których znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno - wypoczynkowe oraz nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, na których prowadzone są świadczone usługi hotelarskie. Pozostałe nieruchomości niezamieszkałe, w tym budynki użyteczności publicznej (szkoły, urzędy, ośrodki zdrowia), przedsiębiorstwa, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, usługowej zobowiązane są do zawarcia umowy na odbiór odpadów z firmą wpisaną do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Wójta Gminy Komańcza.
W myśl znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 lipca 2013 r. obowiązek odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych przejęła Gmina. Rada Gminy Komańcza dokonała wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, zgodnie z którą opłata stanowi iloczyn osób zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
Ogłoszono przetarg na odbiór odpadów komunalnych i ich zagospodarowanie dnia 6.11.2024r. i zakończono wybraniem oferty dnia 27.11.2024r.
W wyniku ogłoszonego w listopadzie 2024 roku przetargu na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie Gminy Komańcza” wyłoniono wykonawcę usługi, który oferował najniższą ceną tj. TRANSRZĘT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w miejscowości Zabłotce 51, 38-500 Sanok, z którym Gmina Komańcza dniu 04.12.2024r. roku zawarła umowę na czas określony od 1 stycznia 2025r. do 31 grudnia 2025r.
Odpady z Gminy Komańcza odbierane są w postaci zmieszanej i selektywnej, w przypadku odpadów ulegających biodegradacji dopuszcza się kompostowanie we własnym zakresie.
Od 1 września 2019r. obowiązuje nowy system gospodarowania odpadów tj., „system workowy”. Na terenie gminy utworzona została sieć punktów zbiórki odpadów komunalnych oraz wydawane są worki wraz z QR kodem umożliwiający identyfikację właściciela odpadów. Odbierane odpadów komunalnych odbywa się zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez Wójta Gminy Komańcza.
Pojemniki i worki zostały oznakowane w następujący sposób:
— szkło, zielony pojemnik/ worek z napisem: SZKŁO,
— papier, tektura, opak. wielomateriałowe, metal, żółty/worek z napisem: PAPIER/METAL,
— tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe, ulegające biodegradacji, żółty pojemnik/worek z napisem: PLASTIK,
— odpady pozostałe po segregacji i odpady zmieszane czarny pojemnik/worek z napisem: ODPADY ZMIESZANE,
— bioodpady brązowy pojemnik/worek z napisem: BIO ODPADY,
— popiół z napisem: POPIÓŁ.
Dodatkowo opcjonalnie na terenie Gminy Komańcza organizowane są (przy wcześniejszym powiadomieniu mieszkańców) zbiórki odpadów segregowanych tj.
— odpadów zielonych i ulegających biodegradacji,
— chemikalii (farb, rozpuszczalników itp.),
— zużytych baterii i akumulatorów,
— zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
— mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
— odpadów budowlanych o porozbiórkowych,
— zużytych opon.
Na terenie Gminy znajduje się Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych W Szczawnem. Właściciele nieruchomości mogą oddawać tam odpady zebrane w sposób selektywny:
- papieru i makulatury,
- szkła bezbarwnego i kolorowego,
- tworzywa sztucznego,
- metali (np. puszki, złom),
- tekstylia,
- przeterminowanych leków i chemikaliów,
- odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek
- zużytych baterii i akumulatorów,
- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),
- odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- zużytych opon,
- bioodpadów,
- popiołu paleniskowego,
- odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
- odzieży,
- odpady niebezpieczne.
ILOŚĆ ODPADÓW KOMUNALNYCH WYTORZONYCH NA TERENIE GMINY KOMAŃCZA W 2024 ROKU
- niesegregowane odpady zmieszane - 257,7400 Mg
- zmieszane odpady opakowaniowe 113,6600 Mg
- opakowania ze szkła - 81,4800 Mg
- opakowania z papieru i tektury - 17,2900 Mg
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny 3,3600 Mg
- odpady wielkogabarytowe - 50,7000 Mg
- zużyte opony - 9,1800 Mg
- urządzenia zawierające freon - 1,5200Mg
- Odpady kuchenne ulegające biodegradacji - 9,3500 Mg
- Popiół - 0,8000 Mg
- Tekstylia - 3,5200 Mg
Masa odpadów powstałych po sortowaniu albo mechaniczno-biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania w 2024 roku :
— o kodzie 19 05 99 : 53,7995 Mg
Masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi z odpadów odebranych i zebranych z terenu gminy w roku 2024:
— Łączna masa odebranych i zebranych odpadów w tonach [Mg] 284,4600
— Łączna masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi w tonach [Mg] 168,6574
LICZBA MIESZKAŃCÓW
— liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2024 roku - 4267 osób,
— systemem objęto 2874 osób,
— liczba właścicieli nieruchomości niezamieszkałych którzy nie zawarli umów, o której mowa w art. 6 ust. 1 - brak danych.
FUNKCJONOWANIE SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI DOCHODY I WYDATKI
— Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za 2024 rok wynosiły: 874 461,35 zł.
— Dochody otrzymane z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2024 roku: 849 525,54 zł.
— Zaległość z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na dzień 31.12.2024 roku wynosiła: 46 618,53 zł.
KOSZTY PONIESIONE W ZWIĄZKU Z FUNKCONOWANIE GMINNEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI:
— Za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - 686 219,63 zł
— Zagospodarowanie odpadów komunalnych w Regionalnej Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Krośnie- 235 085,18 zł
— Koszty obsługi administracyjnej systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w tym Inkaso - 61132,40 zł
POTRZEBY INWESTYCYJNE ZWIAZANE Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI.
W 2024 roku nie zrealizowano żadnych zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
PODSUMOWANIE
Z przedstawionych w analizie informacji wynika, że gmina osiągnęła wymagane przepisami prawa poziomy odzysku:
— poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu 48,18 %
— poziom składowania odpadów komunalnych 9,29 %
— udział przekazanych do termicznego przekształcania odpadów komunalnych w stosunku do odebranych i zebranych odpadów 9,73%
Sporządzila:
Insp. Kamila Sobolak
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2019
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2018
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2020
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2021
- analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2022
- Analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2023
- Analiza_stanu_gospodarki_odpadami_komunalnymi_2024













